Week 2 - Reisverslag uit Catmon, Filipijnen van Joleen Kappelle - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Catmon, Filipijnen van Joleen Kappelle - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Joleen

24 Juli 2014 | Filipijnen, Catmon

Lieve allemaal,

de tweede week is alweer bijna voorbij, waarin ik weer van alles beleefd heb. Laat ik beginnen met het weekend Bohol. We moesten al om half zes de boot hebben lekker vroeg je bed uit dus. Daar werden we opgewacht door onze taxi chauffeur dat weekend (in bohol zijn maar ongeveer 20 taxi's in cebu is dat heel veel keer het dubbelen daarvan)
toen zijn we naar de Tarsier aapjes geweest, dat zijn aapjes die alleen voorkomen op Bohol. Omdat je ze niet kan vervoeren. Vervolgens zijn we naar de cholates heels geweest. Daarna lekker naar het resort aan het strand gerelaxt. De dag erna moesten we weer lekker vroeg op. Maar toen gingen we wel dolfijnen spotten die we niet gezien hebben, waarschijnlijk doordat het regende. Daarna hebben we super vet met zee schildpadden gesnorkeld. En nog wat andere eilandjes bekeken.

Dinsdag zijn we met alle kinderen van het project (er waren ook nog andere kinderen van scholen/projecten etc) ter afsluiting van de week van het gehandicapte kind. Daar was een soort van talentenwedstrijd. En de kinderen van Adam Jenny hebben daar ook aan meegedaan. Met een liedje dat ze altijd in de ochtend doen. Het was echt super om te zien. Ik hoop dat ik nog een filmpje van iemand kan krijgen daarvan. Vandaag heb ik voorgelezen aan een kindje dat blind is en niet kan praten. Dat was een ontzettend bijzondere ervaring. Het geeft vooral een goed gevoel als je echt iets gedaan hebt met een kindje. Wat soms door hun gedrag/concentratievermogen en de werkwijze van de mensen daar erg lastig is. Ze kennen daar totaal geen structuur, en waarschuwen ook niet maar geven gelijk straf. Waardoor het voor kinderen vaak erg onduidelijk is en vanuit het niets komt.
Ik heb onze regio coördinator gevraagd aan welke spullen ze nog behoefte hebben, zodat ik kan kijken wat ik daarvan kan kopen. Voor het blinde meisje wil ik sowieso iets van voelboeken of iets wat geluid maakt kopen omdat zij eigenlijk echt bijna niks heeft om mee te spelen.
Ze willen nu een soort van spee lhok maken voor de kinderen op mijn groep. Dus ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden.

Aankomend weekend blijven we gewoon op Cebu maar gaan we wat meer naar het zuiden toe. Waar we oa met walvishaaien gaan snorkelen.

Een paar feiten over de Filipijnse mensen zijn toch wel dat ze ontzettend van karaoken houden maar veel van hen dit NIET kunnen, alle taxi chauffeurs om de een of andere reden allemaal rood dragen, iedereen denkt dat we uit Amerika komen en als we zeggen nee we komen uit Nederland naast Duitsland dan zijn ze beledigd en is het gesprek vaak ten einde.

Tot de volgende blog,

liefs joleen

• 31 Juli 2014 - 23:22

Ellen:

Lieve Joleen,
    Leuk je verhalen te lezen en fijn dat je het naar je zin hebt. Ik ben benieuwd naar je walvishaai verhalen, klinkt spannend.