Week 1 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Joleen Kappelle - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Joleen Kappelle - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Joleen

17 Juli 2014 | Filipijnen, Cebu City

Lieve allemaal,

Na een lange lange maar goede reis, met van Singapore naar Cebu gezelschap van mijn project en kamergenote. Zit de eerste week er alweer bijna op. Die al met al een beetje rommelig verliep.

Mijn project Adam Christina Jenny is een project/ dagbesteding voor kinderen met allerlei soorten beperkingen van doof, autistische, ADHD, Syndroom van down en nog niet ontdekte beperkingen hier in de Filipijnen. En ook combinaties veel combinaties daarvan. Zo is er een meisje dat heel veel heeft meegemaakt, doof is en zwaar autistische is. Dus dat is een hele uitdaging om daar mee te werken, maar wel erg leuk.

Het project is opgedeeld in drie groepen de life skill groep daar leren ze allemaal dingen voor het dagelijks leven. die kunnen al wat meer de kinderen daar zijn ook al wat ouder.

Dan heb je de groep met over het algemeen de jongste kinderen die beperkingen hebben. Die groep heeft ook het meest aandacht nodig als er geen vrijwilligers zijn staat een leraar met elf kinderen op de groep. (Als ze er allemaal zijn vaak zijn er maar weinig kinderen vanwege het regenseizoen.) Voor die groep willen mijn project genoten en ik ook pictogrammen gaan maken voor verschillende dingen om de kinderen hopelijk op die manier meer duidelijkheid te geven en daarbij dus ook hopelijk meer structuur aan te leren, in zover dat mogelijk is.

Tot slot heb je de groep die het meeste aandacht en hulp nodig heeft. die kinderen kunnen eigenlijk bijna niks tot weinig. En een aantal van hen zitten in een rolstoel.

Toen we daar Maandag aankwamen, bleek het de week van het gehandicapten kind te zijn dit is georganiseerd door de overheid van Cebu. Dus toen we daar aankwamen gingen we naar een sporthal waar allemaal kinderen van ons project en andere scholen en projecten aanwezig waren. Daar werden allemaal speeches gehouden en optredens door de kinderen opgevoerd en uiteraard ook het volkslied werd gezongen.

Dinsdag hadden we maar een halve dag en Woensdag was het project dicht, door de tyfoon. De tyfoon was vooral in het Noorden maar de projecten waren in Cebu uit voorzorg dicht gegaan om mensen de kans te geven om naar huis te gaan. Er was dus niet zoveel aan de hand in Cebu behalve dat veel scholen etc dicht waren en we even geen internet hadden. Mijn project ligt vrij laag dus vandaar dat het snel onder water staat.

Vandaag (Donderdag) was er een sportdag georganiseerd voor een aantal scholen en projecten. ( ook vanwege de week van het gehandicapte kind.) Het was erg leuk om te zien hoeveel plezier de kinderen erin hadden en hoe gelukkig ze daar eigenlijk zijn. Het verliep allemaal wel erg chaotische, op ze Filipijns zeg maar net zoals dat met wel meer dingen zo is.

Morgen ook maar een half dagje want dat is altijd op Vrijdag, en dan lekker winkelen wat hier trouwens heel goed kan. Er zijn maar liefst 32 winkelcentrums in Cebu. Zaterdag ochtend gaan we naar bohol waar we oa dolfijnen gaan spotten, naar de cholates heels gaan en een tour over het eiland krijgen.

Het verschil hier tussen arm en rijk is hier echt heel groot, eerst zie je mooie huizen etc en nog geen 5 meter later ben je in een sloperwijk.
Gelukkig hebben we een heel lekker en veilig hotel. En een leuke gezellig groep mede vrijwilgers.

Tot de volgende blog

x Joleenn

• 17 Juli 2014 - 11:31

Mirjam:

Leuk dat het zo goed gaat! Fijn weekend alvast, het klinkt goed wat je allemaal gaat doen :-) xx uit een heel warm en zonnig Nederland!

• 21 Juli 2014 - 23:25

Maddy:

Lieve Joleen, heerlijk weer zo'n spannend avontuur. Ik verheug me op je volgende blog. Hoop dat je dolfijnen hebt gespot en dat je een mooie indruk van het eiland krijgt.
    Geweldig dat je je inzet voor deze bijzondere kinderen. Heel veel plezier en liefs Maddy

Verslag uit: Filipijnen, Cebu City

2 Maanden filipijnen

Ik ga voor twee maanden op een 'school' helpen op Cebu city op de Filipijnen voor kinderen met een beperking.

06 September 2014

Week 5

09 Augustus 2014

Week 4
Joleen

30 Juni ga ik voor 6 weken (tot en met 12 augustus.) vrijwilgerswerk doen in een weeshuis. In het plaatsje Arusha in Tanzania. Ik zal de eerste twee weken een groep special doen. En daaarna nog een maand zelf. Een groep special houdt in dat je onderleiding staat van een groepsleider en dat je alle werkzaamheden in groeps verband doet. Ik ga in de ochtend helpen he weeshuis op te knappen en in de middagen met de kinderen leuke activiteiten ondernemen. Maar vooral die kinderen daar liefde en aandacht geven!

Actief sinds 20 Juni 2012