Week 3 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Joleen Kappelle - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Joleen Kappelle - WaarBenJij.nu

Week 3

Blijf op de hoogte en volg Joleen

01 Augustus 2014 | Filipijnen, Cebu City

Alweer mijn derde week voorbij in de Filipijnen. Vorig weekend hebben we met de hele groep een trip gemaakt naar het zuiden van Cebu. Daar hebben we gezwommen met walvishaaien. Die beesten zijn erg groot maar doen behalve een beetje rond zwemmen en eten verder eigenlijk niks. Ook hebben we 3 watervallen gezien en lekker in een hotsspring midden in de jungle gezeten. Onder een van die watervallen kregen we een 'massage' wat nog best pijnlijk was door de kracht van het water. Tot slot hebben we in het zuiden nog een keer gesnorkeld en typische Filipijns ijs gegeten. Al met al het was een leuk en geslaagd weekend met iedereen.

Dit weekend blijf ik lekker in het hotel met nog wat anderen, en gaan we als het lekker tweer is naar het strand in het plaatsje Makthan hier vlakbij.
En staat shoppen en uitgaan met een groepje op het programma voor dit weekend
Genoeg leuke dingen in het vooruitzicht maar ook lekker even bijkomen van alles. Want dat is zeker wel nodig gezien de vermoeiende dagen die je maakt en alle nieuwe indrukken die je ziet.

Deze week heb ik weer met Amelie (degene met wie ik op de groep sta) de groep gedraaid. We zijn bezig met een soort van beloningssysteem, maar dat moet allemaal nog een beetje van de grond komen. Tot slot ben ik vandaag met Amelie op (Vrijdag) geweest om een soort van hekje te vinden voor het speel hok dat ze gemaakt hebben. Ze hebben rubberen maten op de vloer gelegd en dat wordt dus een speel hok. Omdat we zo op deze manier hopen dat het voor de kinderen duidelijker is wanneer ze mogen spelen en wanneer er gewerkt moet worden. Ook hopen we hiermee te bereiken dat we meer individuele aandacht aan een kind kunnen geven. Wat zeker bij mijn groep erg van belang is. Want als je een kindje helpt dan rent een andere kindje alweer door het lokaal als een wervelwind.
Om met een Filipijn op stap te zijn is ook wel apart, maar wel gezellig. En ook kennis gemaakt met een groepje vrienden van haar waar we uiteindelijk het hekje gevonden hebben.

Binnenkort ga ik op huisbezoek met Amelie bij sommige kinderen om meer informatie te krijgen of hun situatie. Dus dat lijkt me erg interessant en ik ben ook erg blij dat ze voor alle nieuwe dingen opstaat om te proberen

De kinderen hier zijn op hun eigen manier allemaal zo bijzonder en uniek zo bestaat de groep uit. Een meisje Aron dat totaal in haar eigen wereld zit en erg moeilijk contact mee te krijgen is en altijd door het lokaal rent met een papier in haar handje. Maar waar ik een beetje een band mee begin te creëren waardoor ik een kijkje in haar bijzondere wereldje kan nemen. Een jongen Axel die vaak boos en druk is en niet kan praten, waardoor hij zijn emoties niet goed kan uiten. Maar als hij lacht dan is het zo'n ander mooi en lief kind! Alwin een jongen in een rolstoel die eigenlijk niet echt snapt wat die aan het doen is en erg snel afgeleid is. Maar altijd vrolijk is en gezellig tegen je kletst en zegt dat hij naar het winkelcentrum SM wil. Jean-paul een bang en druk jongetje. die als zijn oma even niet in het lokaal is helemaal van slag raakt. Maar erg behulpzaam en lief is voor de anderen kinderen. Angelie het meisje met een hazenlip die blind is en geen controle heeft over de bewegingen van haar armen en niet kan praten. Maar ze op haar manier laat merken dat ze plezier heeft in de dingen die je met haar doet. Een operatie is gratis voor haar en kan zo geregeld worden alleen wil die moeder om de een of andere reden niet dat haar dochter geopereerd wordt aan haar hazenlip. Terwijl als dat gebeurd kan ze misschien leren praten en normaal eten. Dan heb je ook nog Dave een jongen met het Down syndroom die erg nukkig kan zijn maar er erg van houdt om lekker met je te knuffelen. Tot slot heb je nog het meisje Jee dat totaal geen kracht in haar lichaam heeft en niet kan praten waardoor ze erg beperkt is in haar doen en laten maar steeds weer een klein stapje vooruit gaat.

Dit maakt het werk erg bijzonder en mooi. en ben ik blij dat ik ondersteuning kan geven aan een docent die zonder vrijwilligers alleen op de groep zou staan. Op een groep kinderen die zoveel aandacht en zorg nodig heeft.

Ik heb aan mijn project coördinator gevraagd of hij een lijstje wil maken aan welke materialen behoeften is. Sowieso wil ik voor Angelie het blinde meisje met een hazenlip iets van voelboekjes kopen en wat speelgoed met geluid. Omdat zij vaak maar een beetje in het lokaal staat omdat er niet echt speelgoed voor haar is. En ik nu al mijn creativiteit uit de kast haal om iets voor haar te verzinnen om te doen.

Amelie wil heel graag een portebol dvd speler. Maar ik weet nog niet of ik dat ga kopen. Omdat het waarschijnlijk niet alleen gebruikt wordt om mee les te geven maar ook om de kinderen film te laten kijken als ze druk zijn. En ik wil er niet aan bijdragen dat ze nog meer film gaan kijken. Dit gebeurd namelijk wel wekelijks dat ze in de middag film gaan kijken.
Tot de volgende blog!

Liefs Joleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Cebu City

2 Maanden filipijnen

Ik ga voor twee maanden op een 'school' helpen op Cebu city op de Filipijnen voor kinderen met een beperking.

Recente Reisverslagen:

06 September 2014

week 8

01 September 2014

week 7

26 Augustus 2014

Week 6

14 Augustus 2014

Week 5

09 Augustus 2014

Week 4
Joleen

30 Juni ga ik voor 6 weken (tot en met 12 augustus.) vrijwilgerswerk doen in een weeshuis. In het plaatsje Arusha in Tanzania. Ik zal de eerste twee weken een groep special doen. En daaarna nog een maand zelf. Een groep special houdt in dat je onderleiding staat van een groepsleider en dat je alle werkzaamheden in groeps verband doet. Ik ga in de ochtend helpen he weeshuis op te knappen en in de middagen met de kinderen leuke activiteiten ondernemen. Maar vooral die kinderen daar liefde en aandacht geven!

Actief sinds 20 Juni 2012
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 11508

Voorgaande reizen:

11 Juli 2014 - 07 September 2014

2 Maanden filipijnen

30 Juni 2012 - 12 Augustus 2012

6 weken Tanzania

Landen bezocht: